5.6 Verkeer en parkeren
De bestaande infrastructuur wordt in dit plan conform het huidige gebruik van de gronden bestemd. De doorgaande wegen hebben in het plangebied de bestemming ‘Verkeer’ gekregen.
Het bestemmingsplan biedt daarnaast ruimte aan de realisatie van nieuwe infrastructuur in het plangebied Tiel West. Tiel ontwikkelt zich immers als een stad met een regionale functie. De diverse ruimtelijke ontwikkelingen die in dit kader op stapel staan, waaronder de herontwikkeling van de stationsomgeving, hebben een groeiende mobiliteitsbehoefte tot gevolg. Negatieve effecten van het autoverkeer, in de vorm van luchtvervuiling, geluidsoverlast, barrièrewerking van hoofdroutes en verkeersonveiligheid, moeten waar mogelijk worden teruggedrongen. Het stimuleren van het gebruik van fiets en openbaar vervoer als alternatief voor de auto staat centraal.
Om de bereikbaarheid van Tiel te kunnen waarborgen zijn twee nieuwe autoroutes geïntroduceerd, die de spoorbaan als ruggengraat gebruiken en op logische wijze van buiten de stad naar het centrum leiden. Het betreft de westelijke en oostelijke centrumroutes. De gemeente streeft ernaar te voorkomen dat de centrumroutes door doorgaand verkeer worden gebruikt. Ten behoeve van de realisatie van deze centrumroutes is in onderhavig bestemmingsplan ter plaatse een wijzigingsbevoegdheid naar onder andere verkeer opgenomen.
Overige relevante ingrepen in de verkeersstructuur die binnen de planperiode van onderhavig bestemmingsplan in Tiel West zijn voorzien, betreft allereerst het afwaarderen van de Teisterbantlaan, hetgeen mogelijk is als gevolg van voornoemde nieuwe centrumroutes. Daarnaast wordt de realisatie van een fijnmazig netwerk van fietsroutes nagestreefd en is ter plaatse van de spoorwegovergang bij het station en nabij de Siependaallaan een spoorpassage voor langzaam verkeer voorzien. Onderhavig bestemmingsplan is zodanig opgesteld, dat deze ingrepen binnen de bestaande functies in Tiel West en daarmee binnen het conserverend deel van het bestemmingsplan kunnen worden gerealiseerd.
5.6.1 verkeersstudie
De gemeente Tiel heeft een verkeersstudie uitgevoerd. Deze studie is uitgevoerd om aan te kunnen tonen dat met voornoemde infrastructurele ingrepen de verkeersaantrekkende werking van diverse ontwikkelingen in Tiel West, in voldoende mate kunnen worden opgevangen. Hieronder is deze studie integraal opgenomen.
a) beleid
Ruimtelijke en economische ontwikkelingen en infrastructurele wijzigingen in het plangebied zelf, in de rest van Tiel en in de ruime omgeving hebben invloed op de verkeersstromen in het plangebied. In de Mobiliteitsvisie Tiel 2008 – 2020 is vastgelegd dat enkele nieuwe verkeerswegen nodig zijn om de goede bereikbaarheid van Tiel als geheel en van de stadsdelen in de toekomst te kunnen blijven waarborgen. In de Parkeervisie 2007 is vastgelegd dat het parkeren in en rond de binnenstad wordt geconcentreerd in drie poortgebieden, te weten de Santwijckse-poort, de Westluidensepoort en de Burensepoort. In het plangebied gaat het om de volgende infrastructurele aanpassingen.
-
Een nieuwe verbinding voor autoverkeer naar de A15.
Hierdoor wordt Passewaaij en Tiel-West in westelijke richting op een alternatieve manier ontsloten. Op de Schaarsdijkweg (en aansluitend de Provincialeweg) ontstaat ruimte om de toename van verkeer uit Passewaaij op te vangen.
-
Een nieuwe verbinding ten zuiden van het spoor Geldermalsen - Tiel - Elst
Door nieuwe toegangswegen voor auto- en fietsverkeer vanaf de Provincialeweg en de Westroijensestraat wordt het stationsgebied en de daarin gelegen chemische bedrijven langs de Papesteeg en het station Tiel Centraal, alsmede de Burensepoort rechtstreeks ontsloten voor auto- en fietsverkeer. Door de nieuwe toegang vanaf de Provincialeweg wordt de Teisterbantlaan ontlast en wordt de doorstroming op Provincialeweg en aansluitend de Nieuwe Tielseweg (ontsluiting voor de oostzijde van de binnenstad) verbeterd. Het vervoer van gevaarlijke stoffen door bewoond gebied en langs het RSG Lingecollege wordt tot een minimum beperkt.
-
Spoorkruisingen voor langzaam verkeer
Om de bereikbaarheid van de wijken en maatschappelijke voorzieningen ten noorden en ten zuiden van het spoor voor langzaam verkeer ((brom)fietsers en voetgangers) te verbeteren wordt ter hoogte van de Siependaallaan een nieuwe spoorkruising gerealiseerd in de vorm van een brug of een tunnel.
Ter hoogte van station Tiel Centraal wordt de spoorwegovergang voor langzaam verkeer aangepast, waardoor op deze locatie eveneens een volwaardige interwijkverbinding voor langzaam verkeer ontstaat.
-
Uitbreiding van parkeercapaciteit in de Burensepoort
De uitbreiding van de parkeercapaciteit in de Burensepoort wordt gerealiseerd in (gebouwde) parkeervoorzieningen op het huidige parkeerterrein Taluud en (buiten het plangebied) de Veemarkt e.o. De Burensepoort wordt vanaf de Provincialeweg en de Westroijensestraat ontsloten via de nieuwe toegangswegen. Tussen de beide parkeervoorzieningen wordt (eveneens buiten het plangebied) een autoluw gebied ingericht.
b) effecten
De effecten van de ruimtelijke en economische ontwikkelingen en infrastructurele aanpassingen in het plangebied op de verkeersstromen zijn met behulp van een verkeersmodel onderzocht. Daarbij zijn de vastgestelde ontwikkelingen in Tiel, de regio en op landelijke schaal als vast gegeven beschouwd. De uitkomsten van de berekeningen zijn weergegeven in onderstaande tabel.
tabel: intensiteiten hoofdwegen in het plangebied (motorvoertuigen per etmaal)
Locatie |
2009 |
2021 excl. ruimtelijke en infrastructurele aanpassingen in het plangebied |
2021 incl. ruimtelijke en infrastructurele aanpassingen in het plangebied |
Schaarsdijkweg |
10.900 |
14.400 |
15.500 |
|
|
|
|
Provincialeweg (spoorviaduct) |
16.800 |
14.400 |
17.600 |
|
|
|
|
Provincialeweg (spoorviaduct-Kwadrant) |
16.800 |
14.400 |
11.200 |
|
|
|
|
Nieuwe Tielseweg (Kwadrant-Teisterbantlaan) |
16.900 |
17.700 |
13.200 |
|
|
|
|
Nieuwe Tielseweg (Teisterbantlaan-Heiligestraat) |
13.500 |
11.500 |
11.800 |
|
|
|
|
Prinses Beatrixlaan (Goudenregenstraat-Rozenstraat) |
5.100 |
3.900 |
8.700 |
|
|
|
|
Teisterbantlaan (Burg. Cambier v. Nootenlaan-Papesteeg) |
7.600 |
12.200 |
6.400 |
|
|
|
|
Heiligestraat (Nieuwe Tielseweg-Burg. Cambier v. Nootenlaan) |
3.500 |
2.875 |
2.300 |
|
|
|
|
(NB.getelde intensiteiten in 2009 zijn cursief gedrukt)
Uit de berekeningen blijkt, dat door de aanleg van nieuwe infrastructuur in en buiten het plangebied de verkeersintensiteiten op het hoofdwegen in bewoond gebied afnemen, ondanks de forse ruimtelijke ontwikkelingen. Uitzondering is de Prinses Beatrixlaan, als onderdeel van de nieuwe verbinding langs het spoor. De intensiteit van het verkeer op die route blijft onder algemeen gehanteerde grenswaarden voor hoofdwegen binnen de bebouwde kom (10.000 mvt/etm.)
5.6.2 Ontwikkelingslocaties
Voor wat betreft het aspect parkeren moet bij de ontwikkelingslocaties, in lijn met de gemeentelijke parkeernota, voldoende ruimte worden geboden aan parkeergelegenheid. Het uitgangspunt is dat de parkeerbehoefte als gevolg van een ontwikkelingslocatie binnen die locatie wordt opgevangen. De ontwikkelingslocaties met een aanzienlijke parkeerbehoefte kunnen op basis van onderhavig bestemmingsplan enkel worden gerealiseerd op basis van een wijzigingsplan. De haalbaarheid voor het aspect parkeren zal, aan de hand van het concrete initiatief, in deze op te stellen plannen opnieuw worden aangetoond.