3.4 Gemeentelijk beleid
3.4.1 Structuurvisie Tiel 2030
De structuurvisie omvat een visie op het ruimtelijke beleid voor de periode tot 2030. De visie biedt daarmee het ruimtelijk kader voor de toekomstige ontwikkeling van de gemeente en vormt het toetsingskader voor toekomstige bestemmingsplannen.
Voor wat betreft wonen geldt het uitgangspunt dat inbreiden voor uitbreiden gaat. De bestaande grootschalig bedrijvenlocatie in het stationsgebied-west is niet houdbaar binnen de stad. Zeker niet als Tiel zich nog verder ontwikkelt in westelijke richting en het gebied daardoor steeds centraler komt te liggen. Op binnenstedelijke locaties zijn relatief hogere (stedelijke) dichtheden voorzien, al dan niet in de vorm van appartementen. Deze dichtheden sluiten aan bij het profiel van Tiel als centrumstad, de vergrijzende bevolking en het streven om jongeren in de stad te houden. Met de voorziene in- en uitbreidingslocaties kan Tiel in voldoende mate voldoen aan de toekomstige vraag en bovendien inspelen op veranderende woonvragen.
Plankaart van de Structuurvisie Tiel 2030 (Gemeente Tiel, 2010)
Tiel staat voor grote opgaven op het gebied van groen en water. Herkenbare groene routes door de stad ontbreken en het fraaie buitengebied rondom Tiel is lastig bereikbaar en wordt daardoor te weinig benut. De strategiekaart zet daarom in op het ontwikkelen van een aantal parkzones en parklandschappen aan de west- en zuidrand van Tiel. Aan de zuidkant kan daarbij worden voortgeborduurd op de plannen voor het Waalfront door het contact met het water te herstellen. De zone tussen Passewaay en de bestaande stad fungeert als een groen scharnierpunt, dat ruimte biedt voor sportvoorzieningen, recreatie en waterberging. Door de Doode Linge in de stad zelf veel prominenter te maken en op te pakken als identiteitsdrager bij verdichtingslocaties kan een aantrekkelijke route worden ontwikkeld van centrum tot Zoelen.
In het groengebied tussen Passewaaij en de oude stad ligt een wateropgave. In dit geval gaat het vooral om (piek)waterberging. Combinaties met groen en eventuele andere functies zijn ook hier nadrukkelijk aan de orde.
Voor wat betreft water is in het stationsgebied waterberging voorzien door het realiseren van nieuw open water, terwijl langs de (Doode) Linge waterberging door het verbreden van bestaande waterlopen is voorzien. Voor calamiteitenberging is onder andere het sportpark aangewezen als onderzoekslocatie.
Verspreid over de gemeente zijn zes wijkwinkelcentra te vinden. De inzet is deze centra zo veel mogelijk te behouden, aangezien ze een belangrijke drager vormen voor de kwaliteit van de verschillende Tielse buurten.
Een eventuele nieuwe regionale voorziening op het gebied van onderwijs of zorg zou een goede aanjager kunnen zijn voor de ontwikkeling van het stationsgebied-west. Dit sluit aan bij de reeds aanwezige concentratie van dergelijke voorzieningen ten westen van het centrum.
Rondom het centrum worden (gebouwde) parkeervoorzieningen gerealiseerd, gekoppeld aan de toekomstige poorten naar het centrum. Op het gebied van openbaar vervoer moeten de mogelijkheden van capaciteitsuitbreiding van het spoor tussen Tiel en Geldermalsen worden onderzocht.
De voorgaande afwegingen en keuzes voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling op hoofdlijnen voor Tiel, zijn op de Strategiekaart 2008-2030 samengebracht. Deze kaart legt de grondslag voor de verdere uitwerking van de structuurvisie en de opdeling in een serie afzonderlijke projecten. Deze strategiekaart is op de voorgaande pagina weergegeven.
Binnen de gemeente kunnen voor de periode tot 2030 18 integrale ontwikkelingsgebieden worden onderscheiden. De stedelijke ontwikkelingsgebieden Waalfront, Centrum & poorten, Stationsgebied en Tiel West, en de groen&watergebieden Doode Linge en Inundatiekanaal maken onderdeel uit van het plangebied Tiel West en zijn daarom voor onderhavig plan van belang.
-
Waalfront; het doel is de relatie tussen de stad en de rivier te versterken (Masterplan Waalfront).
-
Rond het Tielse centrum worden in de komende jaren drie ‘poorten’ ontwikkeld. Voor het plangebied zijn de ‘boodschappenpoort’ (Burensepoort) en de ‘cultuurpoort’ (Westluidense poort) relevant. Met het ontwikkelen van deze poorten worden twee doelen bereikt, namelijk voorzieningen opnemen die te groot(schalig) zijn om in het centrum zelf te huisvesten, waarmee de aantrekkingskracht van het Tielse centrum wordt vergroot, en het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum. De poorten vormen namelijk de beëindiging van de inprikkers voor autoverkeer. Binnen de poorten worden voldoende parkeergelegenheid gerealiseerd.
-
Op de voormalige bedrijfslocaties bij het stationsgebied verrijst een nieuwe woonbuurt, die de entree van Tiel vanaf het station een nieuw aanzien zal geven. Naast woningbouw en de aanleg van ‘spoorpark’ als nieuw stadspark, biedt het stationsgebied ruimte aan een tweetal nieuwe inprikkers voor autoverkeer.
-
Ten aanzien van het bedrijventerrein Papesteeg, met hinder veroorzakende bedrijvigheid, wordt voor de korte termijn wordt ingezet op het opheffen van de barrièrewerking van het gebied. Dit gebeurt door de aanleg van een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers en de nieuwe westelijke inprikker voor autoverkeer. Voor de lange termijn wordt ingezet op functieverandering, waaronder woningbouw, een spoorpark en eventueel mogelijkheden voor het huisvesten van een (nieuwe) onderwijsinstelling.
-
Hoewel Tiel ooit is ontstaan aan de Linge is daar momenteel nauwelijks nog een spoor van terug te vinden in de stad. De hoofdstroom heeft zich lang geleden verlegd van de Linge naar de Waal. De watergang die rest betreft de Doode Linge. De Doode Linge zal een prominentere plaats krijgen in Tiel. De Doode Linge kan worden benut als stedelijke groenstructuur en daarmee een onderdeel vormen van een recreatieve route richting Zoelen. Bovendien liggen langs de Doode Linge verschillende inbreidingslocaties. Een verbrede Doode Linge zou een prachtige identiteitsdrager vormen bij de ontwikkeling van deze gebieden. Tot slot kan de Doode Linge wellicht worden ingezet als oplossing voor de waterproblematiek in Tiel-oost. Het afvoeren van overtollig water uit Tiel-oost via een verbrede Doode Linge lijkt kansrijk.
-
Het Inundatiekanaal vormt een belangrijke historische structuur binnen Tiel. Het vormt een recreatieve verbinding tussen Linge en Waal. Ingezet wordt op het verder benutten van de potenties van deze verbinding door een eenduidige inrichting van het groen en door het uitbreiden van de routes langs het kanaal.
3.4.2 Tielse woonvisie
De ambitie van de woonvisie is dat alle inwoners goed in Tiel kunnen wonen in een door hen gewenste woning en omgeving binnen hun financiële mogelijkheden. Hiertoe zijn de volgende hoofddoelen geformuleerd:
-
Doorstroming vergroten in zowel de huur- als koopsector en onderling.
-
Een kwaliteitssprong in de woningvoorraad voor huishoudens met hoge én lage inkomens.
-
Het waarborgen van de huisvesting van de huishoudens met lage inkomens.
De doelen van de visie kunnen worden bereikt door via de bestaande voorraad meer kwaliteit te realiseren en via nieuwbouw meer gericht, gedifferentieerd en kwalitatief goed aanbod te creëren. Voor wat betreft nieuwbouw wordt de realisatie van betaalbare huurwoningen voor ouderen waarbij zorg op maat aan huis mogelijk is gewenst geacht. Daarnaast is de realisatie van betaalbare en duurdere woningen voor huishoudens met een midden of hoger inkomen noodzakelijk.
3.4.3 Detailhandelsnota
De doelstelling van deze nota is het waarborgen en versterken van de rol van Tiel als koopcentrum voor Tiel en de regio Rivierenland. Het historische centrum van Tiel met veel winkelvoorzieningen vervult hierin een belangrijke rol. Waar nodig en waar ruimte is moet ook in de buurt- en wijkwinkelcentra geïnvesteerd worden. De prioriteit ligt bij het behoud en versterking van de huidige winkelvoorzieningenstructuur in Tiel. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van detailhandel moeten hier een bijdrage aan leveren. Voor het plangebied is het winkelcentrum Kwadrant van belang.
De doelstellingen voor het winkelaanbod aan dagelijkse artikelen in Tiel zijn behoud van winkelvoorzieningen dicht bij de consument, het versterken van de wijk- en buurtwinkelcentra en een evenwichtige spreiding over de stad. Het aanbod in de buurt- en wijkwinkelcentra moet gericht zijn op de inwoners van de eigen wijk en omliggende wijken. Aanbod met een duidelijk wijkoverstijgende functie in de niet-dagelijkse sector hoort voor het recreatief winkelen in het centrum van Tiel thuis. De winkelcentra moeten goed bereikbaar zijn en er moeten voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Volgens de huidige detailhandelsnota is er tot 2015 in Tiel marktruimte voor uitbreiding van de dagelijkse artikelen aanwezig van circa 700 m2 à 2.400 m2 VVO. Gelet op de actuele ontwikkelingen in de supermarktbranche en de kleinschaligheid van de supermarkten in Tiel ligt de nadruk op schaalvergroting van de bestaande supermarkten.
Het winkelcentrum Kwadrant ligt in het plangebied, op de hoek Nieuwe Tielseweg en Waardenburglaan. Het winkelcentrum kenmerkt zich door de geringe schaalgrootte, het ontbreken van fysieke uitbreidingsruimte en de geringe parkeercapaciteit. Voor het creëren van fysieke uitbreidingsmogelijkheden en vergroten van de parkeercapaciteit zijn rigoureuze en vergaande ingrepen noodzakelijk. Uitbreiding van dit winkelgebied heeft direct zijn weerslag op het functioneren van het winkelcentrum Passewaaij. Versterking van zowel winkelcentrum Kwadrant als Passewaaij levert daarentegen een fors winkelaanbod op aan de westzijde van Tiel, waardoor er weinig marktruimte overblijft voor eventuele uitbreiding van andere supermarkten in Tiel.
Door het verdwijnen van winkels in de winkelvoorziening aan de Kwelkade is dit een solitaire vestiging van de Aldi Supermarkt geworden. In het Masterplan Waalfont is de wens opgenomen om hier woningbouw te realiseren. Bij een eventuele verplaatsing dient aansluiting te worden gezocht bij andere winkelvoorzieningen.
3.4.4 Bouw mee aan de toekomst van Tiel, Tiels stedelijk ontwikkelingsbeleid 2008 ¿ 2011 (TSOB III)
In dit beleid staat de aanpak van stedelijke vraagstukken centraal. Naast de majeure nieuwbouwprojecten Waalfont en Stationsomgeving vraagt de wijkaanpak in onder andere Tiel West urgentie. De wijkaanpak richt zich op het vergroten van leefbaarheid, realisatie van vitale voorzieningen en het versterken van sociale structuur en cohesie. Hiertoe is onder andere de ontwikkeling van de Hertenkamp tot een wijkpark relevant. Daarnaast zullen het winkelgebied Hertogenwijk, de flatgebouwen aan de Diderik Vijghstraat en een aantal wooncomplexen (Wadenoijenlaan, De Batauwe) worden gerenoveerd en het woonzorgcomplex Vier Gravinnen worden opgeleverd. Tot slot staat behoud van voorzieningen centraal.
3.4.5 Mobiliteitsvisie Tiel
Tiel ontwikkelt zich tot een stad met een regionale functie. Hiertoe staan diverse ruimtelijke en economische projecten (zoals Waalfront, Stationsomgeving, de ontwikkeling en de uitbreiding van Medel) op stapel, die een groeiende mobiliteitsbehoefte tot gevolg hebben. De mobiliteitsvisie Tiel 2008 - 2020 beschrijft hoe het best in deze mobiliteitsbehoefte kan worden voorzien. Negatieve effecten van het autoverkeer, in de vorm van luchtvervuiling, geluidsoverlast, barrièrewerking van hoofdroutes en verkeersonveiligheid, worden waar mogelijk teruggedrongen.
Het gebruik van fiets en openbaar vervoer wordt gestimuleerd als alternatief voor de auto.
De volgende structuuringrepen zijn van belang voor het plangebied:
-
Een nieuwe parallelle route langs het spoor tussen de Provinciale weg en de Westroijensestraat ten behoeve van ontsluiting van de Stationsomgeving.
-
Het afwaarderen van de Teisterbantlaan, hetgeen mogelijk is als gevolg van voornoemde nieuwe parallelweg langs het spoor.
-
Hoofdroutes naar de binnenstad laten aansluiten op parkeervoorzieningen in de poorten rond de binnenstad.
-
De realisatie van een fijnmazig netwerk van fietsroutes en vrijliggend fietspad langs Teisterbantlaan.
3.4.6 Hoogbouwvisie
Tiel kent hoofdzakelijk laagbouw (1 tot 3 bouwlagen) en enige middelhoogbouw (4 tot 6 bouwlagen). In Tiel West is een lichte concentratie van middelhoogbouw aanwezig. Echte hoogbouw, meer dan 6 bouwlagen, is zeer beperkt aanwezig.
Binnen het plangebied zijn de volgende zoekgebieden voor hoogbouw aanwezig:
-
Stationsgebied. In het kerngebied van de stationslocaties, ten westen van het station in een zone parallel aan het spoor, past hoogbouw in geconcentreerde vorm tot een hoogte van 30 tot 40 meter. Een sterke interne ruimtelijke samenhang is gewenst. Aan weerszijden van het hoogbouwcluster is ruimte voor middelhoogbouw tot 18 meter hoogte, die het stationsgebied aanhecht aan omliggende gebieden.
-
Stadsentrees. Voorgesteld wordt om stadsentrees vanuit het buitengebied te markeren met behulp van middelhoogbouw en wel ter plaatse van de kruising Provinciale Weg en Waardenburglaan tot 18 m hoogte. Daarnaast kan met behulp van middelhoogbouw de route naar het centrum worden versterkt.
-
Ring van inbreidingslocaties. In deze zone is versnippering aanwezig, doordat grootschalige stedelijke functies zijn verdwenen. Door middel van bouwhoogtes tussen 2 en 8 lagen kan de structuur worden hersteld. Deze bebouwing is onder andere op diverse locaties in de Hertogenwijk, nabij de Nieuwe Tielseweg en nabij de Dode Linge voorzien.
-
Flanken aan de Waal. Aan weerzijden van de binnenstad wordt op de flanken langs de Waal slanke hoogbouw geschikt geacht, met een hoogte van maximaal 30 meter.
3.4.7 Groenstructuurplan
Dit plan maakt gemeentelijke (groen)ambities, potentiële ontwikkelingsgebieden en het belang van landschappelijke inpasbaarheid tot circa 2015 zichtbaar. De onderliggende gedachte achter de visie op de stedelijke ontwikkeling en de hoofdgroenstructuur is geformuleerd als “Zichtbaar landschap, leesbare stad”. Wanneer het landschap zichtbaar wordt gemaakt, zowel vanuit de stad naar landschap, als in het volgen van landschappelijke structuren bij de ontwikkeling van de stad, als in de stad zelf, wordt de stad leesbaarder en daarmee logischer. Voorgaande wordt vertaald naar de volgende uitgangspunten:
-
Landschappelijke structuur als basis voor ontwikkelingen.
-
Het benutten van landschappelijke waarden en relaties.
-
Infrastructuur als visitekaartje.
-
Versterken interne structuur.
Voor het plangebied Tiel West wordt een uitwerking van de Doode Linge als landschappelijk element van belang geacht, waarbij aandacht moet worden geschonken aan recreatieve, ecologische en cultuurhistorische waarden. Daarnaast dient het Inundatiekanaal nadrukkelijker te worden gerelateerd aan de stad en moeten ecologische, recreatieve en cultuurhistorische waarden worden versterkt. Ten aanzien van de spoorzone wordt de ontwikkeling van een parkgebied relevant geacht. Het betreft hoogwaardige openbare ruimte met een gedeeltelijk groene invulling. Tot slot wordt de Teisterbantlaan als groene voorzieningen-as benoemd.
3.4.8 Milieuvisie 2010 - 2020
In de Milieuvisie 2010-2020 is aangegeven wat de milieudoelstellingen van de gemeente voor deze periode zijn. De visie valt in twee delen uiteen. Het eerste deel geeft een doelstelling voor 2020 per milieuthema aan. Het tweede deel omschrijft de gewenste milieukwaliteit die bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen wordt nagestreefd. Daarbij is de gewenste milieukwaliteit afgestemd op het gebiedstype. Omdat de milieukwaliteit in Tiel op veel plaatsen wezenlijk beter is dan de wettelijke milieunormen aangeven, is het tenminste behouden van deze kwaliteit uitgangspunt in de Milieuvisie.
Voor de ontwikkellocaties in het plangebied Tiel West geldt over het algemeen het gebiedstype Groenstedelijk wonen. De bijbehorende na te streven milieukwaliteit zoals gedefinieerd voor onder andere de thema's geluid, luchtkwaliteit en bodem kan consequenties hebben voor het ontwerp en de inrichting van deze ruimtelijke projecten. De milieukwaliteit, die als inspanningsverplichting geldt, is weergegeven als Niveau Tiel in de navolgende tabel.
Milieukwaliteitsprofiel Groenstedelijk wonen
Daarnaast moet voorkomen worden dat nieuwe ontwikkelingen, zoals aanpassing van de wegenstructuur, een negatief effect hebben op de milieukwaliteit in de te conserveren gebieden.
3.4.9 Klimaatbeleidsplan 2010 - 2020
In het Klimaatbeleidsplan 2010-2020 zijn de volgende doelstellingen opgenomen:
-
stabilisatie van de CO2-uitstoot op het niveau van 1990+
-
10% van de lokale energiebehoefte wordt in 2020 duurzaam opgewekt.
Deze doelstellingen zijn gebaseerd op de doorrekening van kansrijke maatregelen. Voor het gebied Tiel West liggen grote kansen voor de realisatie van energiezuinige woning- en utiliteitsbouw op de ontwikkellocaties uit het masterplan Stationsgebied (zie energiescan Stationsgebied). Voor de nieuwbouw van onderwijsinstellingen, zoals voorzien langs de Teisterbantlaan, geldt op grond van het klimaatbeleidsplan ook een hoge energie-ambitie.
Voor de bestaande bebouwde omgeving is duurzaam renoveren een kansrijke maatregel om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen.
3.4.10 Integraal huisvestingsplan onderwijsaccommodaties
Dit plan biedt een basis voor de besluitvorming over de te volgen koers op het gebied van onderwijshuisvesting, met name van basis en speciaal onderwijs. Er is sprake van omvangrijke huisvestingsproblematiek bij de Cambier van Nootenschool (Burgemeester Schullstraat 2). Inmiddels wordt onderzoek gedaan naar nieuwbouw van de Cambier van Nootenschool aan de Rivierenlandlaan. Dit is echter buiten de grenzen van dit plangebied.
3.4.11 Beleidsnota recreatie en toerisme
Deze nota bevat een toeristisch-recreatieve visie voor de gemeente Tiel voor de periode 2005 - 2010/2015. In de visie staan het waterrijke karakter van de stad, de binnenstad en het fraaie groene buitengebied centraal. Voor het plangebied Tiel West wordt het versterken van de recreatiefunctie langs het Inundatiekanaal, bijvoorbeeld in de vorm van een wandelroute, van belang geacht. Het gebied ten zuidoosten van de Ophemertsedijk maakt onderdeel uit van een belangrijke recreatieve groenstructuur. Op langere termijn kunnen de dijken van de Doode Linge fungeren als een groene wandel- en fietsroute vanuit en naar de kern Tiel.
3.4.12 Sportbeleid gemeente Tiel 2006-2015
De grenzen van de huidige zaalcapaciteit zijn bereikt. Vernieuwen en uitbreiding van de binnensportvoorzieningen is noodzakelijk om een kwaliteit goed en veilig sportaanbod te garanderen. Voor Sporthal De Betuwe (Wadenoijenlaan 399) is op middellange termijn (5 jaar) vervanging of renovatie noodzakelijk. Handhaven huidige locatie staat ter discussie. De gymzaal Rozenstraat (Rozenstraat 44) is afgeschreven. Gekoppeld aan de ontwikkelingen rond de Cambier van Nootenschool wordt een plan ontwikkeld voor vervanging en/of renovatie. Op het buitensportcomplex (waaronder Ridderweide) is reeds een inhaalslag gemaakt.
3.4.13 Speelruimtebeleidsplan Tiel
De gemeente Tiel streeft naar voldoende en veilige speelruimte voor kinderen en jongeren. Er geldt een richtlijn van 300 m2 speelruimte per ha woonwijk, waarbij een goede spreiding van belang wordt geacht. Flexibiliteit van de inrichting van speelruimte, waarmee kan worden ingespeeld op de samenstelling van de wijk, staat centraal.
Geconcludeerd wordt dat in de Hertogenwijk voldoende voorzieningen zijn voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. In de Hertogenwijk en Burgemeesterswijk zijn echter weinig voorzieningen voor de jongste categorie kinderen. In de Stationsbuurt en de Burgemeesterswijk zijn weinig voorzieningen voor kinderen ouder dan 12 jaar. Er is bovendien behoefte aan een skatevoorziening bij de JOP aan de Liendenlaan. Tot slot wordt gestreefd naar het onderbrengen van meer voorzieningen in de JOP Papesteeg in een oud fabriekspand.
3.4.14 Inundatiekanaal, integrale visie, 1e aanzet
Deze visie bevat twee strategieën, die het Inundatiekanaal betekenis kunnen geven in het stedelijk weefsel van de gemeente Tiel. Het inundatiekanaal maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een 19e eeuwse verdedigingslijn. De twee strategieën zijn Parkstrip en Brugpark. Het college heeft besloten tot uitwerking van de strategie Parkstrip.
In de strategie Parkstrip wordt het Inundatiekanaal opgevat als een parkstrip. Een kaarsrecht, lineair park is voorzien. De grenzen van het park worden duidelijk afgebakend In het park is een wereld van natuur, recreatie en cultuurhistorie beleefbaar.
3.4.15 Kunst als entree
Het doel is om de beleving van stadsentree door middel van kunst te verhogen. Hiertoe zijn op enkele locaties langs de Nieuwe Tielseweg kunstobjecten voorzien, aansluitend op het ter plaatse aanwezige thema. Voorbeelden zijn een waterpark nabij de Neerijnenlaan, een beeldentuin met bijzondere bomen nabij de Burgemeester van Welderenstraat, een parklandschap ter plaatse van park Hertenkamp.
3.4.16 Verwerking in het bestemmingsplan
Het gemeentelijk beleid vormt een essentieel kader voor de vastgestelde gebiedsvisie Tiel-West. Deze gebiedsvisie ligt aan de basis van onderhavig bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan heeft voor een groot deel van het plangebied een beheersfunctie en daarmee een conserverend karakter. Dit betekent dat ter plaatse de bestaande ruimtelijke en functionele situatie is vastgelegd en wordt behouden. Kleinschalige ontwikkelingen binnen de bestaande functies zijn mogelijk. De vastgelegde bestemmingen en geboden kleinschalige ontwikkelingsruimte zijn uiteraard afgestemd op gemeentelijke beleidsuitgangspunten. Zo zijn relevante groen- en waterstructuren en voorzieningen, waarvan in het gemeentelijk beleid is aangegeven dat het van groot belang is dat deze structuren en voorzieningen worden behouden en/of versterkt, voorzien van een passende bestemming. Het betreft bijvoorbeeld het Inundatiekanaal en het winkelcentrum Kwadrant. Binnen diverse bestemmingen in onderhavig plan wordt bovendien ruimte geboden aan kleinschalige ontwikkelingen, waarmee onder andere kleinschalige uitbreiding van gebouwen, de realisatie van een fijnmazig netwerk van fietsroutes, vrijliggende fietspaden en speelvoorzieningen en een beperkte herinrichting van hoofdinfrastructuur is gewaarborgd. Hiermee wordt met het beheersgerichte deel van het bestemmingsplan aangesloten op het gemeentelijk beleid. Voor een nadere toelichting op de flexibiliteit, die binnen diverse bestemmingen wordt geboden, wordt verwezen naar hoofdstuk 6 Juridische aspecten. Van belang is te melden dat sommige beleidsuitspraken geen directe doorwerking in het bestemmingsplan kunnen krijgen, als gevolg van bijvoorbeeld een ander detailniveau. Het betreft onder andere uitspraken ten aanzien van onderhoud en op inrichtingsniveau. Hoewel het bestemmingsplan deze uitgangspunten niet in de weg staat, hebben ze geen concrete gevolgen voor de regels en/of verbeelding.
Het bestemmingsplan biedt echter ook de mogelijkheid om enkele plannen en projecten uit de gebiedsvisie Tiel-West, waarvan de realisatie binnen de planperiode van onderhavig bestemmingsplan aan de orde is, te realiseren. Voor een nadere onderbouwing van de opgenomen ontwikkelingen wordt verwezen naar paragraaf 4.2 van voorliggende toelichting. Met de opgenomen ontwikkelingen wordt bijgedragen aan de meest essentiële gemeentelijke beleidsdoelen voor Tiel West komende 10 jaar. Zo wordt ruimte geboden aan het vervangen van enkele hinderveroorzakende bedrijfslocaties in het stationsgebied door woningbouw en bijbehorende voorzieningen en de realisatie van een parallelweg ten behoeve van de betere ontsluiting van de stationsomgeving. Tevens worden kansen geboden voor herontwikkeling rondom de Doode Linge, waarmee invulling kan worden gegeven aan inbreiding met onder andere woningbouw en de Doode Linge als identiteitsdrager. De nieuwe woningbouw in het plangebied Tiel West wordt afgestemd op de aanwezige woonbehoefte. Voor de ontwikkelingslocaties wordt in lijn met het gemeentelijk beleid de milieukwaliteit, die geldt voor het gebiedstype Groenstedelijk wonen, nagestreefd en staat energiezuinige bouw centraal. Voor een nadere onderbouwing van de haalbaarheid op het gebied van diverse milieuaspecten wordt verwezen naar hoofdstuk 5 van deze toelichting. Het ontwikkelingsgerichte deel van het bestemmingsplan is op basis van voorgaande in lijn met het gemeentelijk beleid.
Voor de meeste ontwikkelingen moet overigens, ten behoeve van de daadwerkelijke realisatie, te zijner tijd een wijzigingsplan worden opgesteld. Het vigerend gemeentelijk beleid biedt het kader voor de voorziene ontwikkelingen. Desondanks zal in het betreffende wijzigingsplan de afweging ten aanzien van het dan actuele en geldende gemeentelijk beleid nogmaals specifiek voor die ontwikkeling worden gemaakt.