direct naar inhoud van Hoofdstuk 7 Financieel-economische uitvoerbaarheid
Plan: Stationspark Oldenzaal Centraal - deelgebied Stationsplein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0173.BP06001-va01

Hoofdstuk 7 Financieel-economische uitvoerbaarheid

Volgens artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening (Wro) is kostenverhaal door middel van een overeenkomst of via een exploitatieplan noodzakelijk is indien er sprake is van een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Omdat onderhavig bestemmingsplan voorziet in de bouw van een of meerdere woningen en andere hoofdgebouwen is het regelen van kostenverhaal noodzakelijk.

Dit bestemmingsplan heeft enerzijds een consoliderend karakter en voorziet anderzijds in de realisatie van een aantal (woning)bouwprojecten en herinrichting van de openbare ruimte.

Voor de realisatie van de bouwprojecten worden met de individuele (project)ontwikkelaars overeenkomsten gesloten waardoor het vaststellen van een exploitatieplan niet noodzakelijk is.

De herinrichting van de openbare ruimte is een gemeentelijke aangelegenheid. De Groene Loper is een uitbreiding van de reeds in gang gezette herinrichting van het Stationsplein. De herinrichting van het Stationsplein is, voor zover het plan van de Groene Loper dat mogelijk gemaakt, reeds grotendeels gerealiseerd. De inrichting van de loper bij Green Orange wordt nog uitgevoerd. De kosten voor de Groene Loper worden geschat op 12,9 mln. Euro. De dekking van deze kosten komt uit verschillende externe bijdragen (11,4 mln euro) en gemeentelijke inzet (1,5 mln euro). Voor deze inzet is nog separaat of bij vaststelling van het bestemmingsplan een besluit van de raad noodzakelijk. Dit betreft :

  • Bijdrage programma Mooi Nederland (VROM-bijdrage, motie Van Heugten);
  • Provinciale ontwikkelingsbijdrage stationsgebied Oldenzaal
  • Spoorse doorsnijdingen ministerie Verkeer en Waterstaat
  • Regio Twente (Agenda van Twente 2010)
  • Gemeente Oldenzaal
  • ProRail, NS-Poort (P+R e.d.)


De rijksbijdrage (Mooi Nederland) is afhankelijk gesteld van cofinanciering en uitvoering voor 1 januari 2013.


Voor zo ver het bestemmingsplan consoliderend is hoeft hier geen overeenkomst voor worden gesloten of een exploitatieplan voor worden vastgesteld. Er is een bestemmingsreserve Oldenzaal Centraal gevormd. Voor de dekking van eventuele onrendabele plandelen kan hierop een beroep worden gedaan.
Op basis van het voorgaande wordt het plan financieel economische haalbaar geacht en is de vaststelling van een exploitatieplan met dit bestemmingsplan niet noodzakelijk.