Algemeen:
Een schone bodem is nodig voor een goed milieu in het algemeen; de bodem mag geen risico's vormen voor de mens en het milieu. Met een schone bodem zijn er geen belemmeringen voor het universele gebruik ten behoeve van wonen en werken, maatschappelijk en cultureel gebruik en het gebruik voor recreatieve doeleinden, groenvoorzieningen en instandhouding van de natuur. Daarmee wordt de duurzaamheid van investeringen en het gewenste ruimtegebruik gewaarborgd. Voorts moeten de ontwikkelingen kunnen plaatsvinden zonder beperkingen en zo mogelijk met gebruikelijke investeringen.
Voorafgaande aan de werkelijke planontwikkeling en het gebruik zal daarom door middel van bodemonderzoek de kwaliteit van de bodem moeten worden bepaald.
Bodemgegevens:
Op de onderstaande situatie zijn in grijstinten aangegeven de bij de gemeente bekende uitgevoerde bodemonderzoeken. Dit betreffen onderzoeken op particuliere terreinen, gerealiseerde ontwikkelingsprojecten, openbare wegen inclusief groen en parkeren, bedrijfslocaties en uitgevoerde c.q. nog uit te voeren saneringslocaties.
Van deze locaties zijn geen significante verontreinigingen bekend; de aangetroffen plaatselijke verontreinigingen zijn in het kader van de aanleg, reconstructie of planontwikkeling verwijderd.
De op situatie met een stip en nummer gemarkeerde locaties betreffen:
1 Rijssensestraat 111: voormalig tankstation in parkeervak en trottoir volledig gesaneerd in het kader van SUBAT.
2 Rijssensestraat 121: voormalig tankstation in trottoir en voorterrein volledig gesaneerd in het kader van SUBAT en achterterrein de open ruimte tussen de bebouwingen gesaneerd voorafgaand aan de nieuwbouw
3 Rijssensestraat 108: chemische wasserij met een diepe en naar het oosten uitlopende bodem (grond en grondwater) verontreiniging. Alle relevante gegevens en aanpak bij de provincie als bevoegd gezag.
4 Hoge Dijkje 2: voorheen textielindustrie met stookgebouw. Grondverontreiniging nabij noord- westgevel van stookgebouw.
5 Parallelweg 44-45: voorheen transportbedrijf op achterterrein met werkplaats, stalling, opslag, aflevering diesel aan voertuigen en ondergrondse brandstoftanks. Volledig gesaneerd in de jaren ’90. Recente onderzoeksgegevens tvbv planontwikkeling bekend.
6 Mensinkweg 79a: voorheen tankstation in trottoir en langs openbare weg. Verwijdering tanks en installatie in jaren ’90. Sanering in rijweggedeelte uitgevoerd door gemeente in 2005. Restverontreiniging in trottoir en voorterrein. Alle relevante gegevens en aanpak bij de provincie als bevoegd gezag.
7 Salomonsonstraat ong: Voormalige metaal- en machinebedrijf. Omvangrijke grond en grondwaterverontreiniging gesaneerd fase 1 in jaren ’80 en ’90. Ter plaatse woningbouw gerealiseerd (Thomas Ainsworthstraat). Fase 2 sanering van het dieper grondwaterpluim gelegen tussen Salomonsonstraat en Hoge Dijkje-Storkstraat gestart in 2010. Looptijd sanering tot eind 2015. Alle relevante gegevens en aanpak inclusief bekostiging bij de provincie als bevoegd gezag.
8 Parallelweg 22: voorheen tankstation met ondergrondse tanks volledig gesaneerd in het kader van SUBAT.
9 Voormalige spoorlijn Hellendoorn-Neede: gehele tracé tijdens planontwikkelingen, reconstructie en aanleg van wegen en rioleringen verwijderd en gesaneerd.
10 Voorheen onderhoud en reparatie gebouw: behorende bij bedrijf genoemd onder 4. Ondergrondse tanks en sintelverhardingen gesaneerd in de jaren ’90.
11 Diverse openbare wegen: in het kader van reconstructies en vervanging van rioleringen zijn in diverse wegen lokaal aanwezige funderingslagen van sintels en puin verwijderd en afgevoerd.
Op basis van de bekende onderzoeksgegevens en historische gebruik is er, met uitzondering van de onder 3., 4., 6. en 7. genoemde locaties, geen "verdacht" op verontreinigingen.
Ten behoeve van de aanleg van infrastructuur en eventueel te vervangen c.q. nieuw te bouwen woningen c.q. verblijfsbebouwingen zal door middel van bodemonderzoek de actuele kwaliteit van de bodem moeten worden bepaald.
Algemene conclusie:
Ten aanzien van de bodemaspecten wordt er van uitgegaan dat er geen ruimtelijke beperkingen zijn voor de vaststelling van het bestemmingsplan en de eventuele ontwikkeling en realisatie van de aanleg van infrastructuur en de bouw van woningen. Ter plaatse van de onder 3, 4, 6 en 7 genoemde locaties dient vooraf uitvoerig onderzoek uitgevoerd te worden, waarna mogelijk sanering moet plaatsvinden.
Op voorhand zijn de bekende gegevens van de uitgevoerde bodemonderzoeken voldoende dekkend voor een afdoende inzicht in de heersende bodemkwaliteit binnen het plangebied.
Bij een werkelijke ontwikkeling van een plan zal een volledig bodemonderzoek moeten worden uitgevoerd ten behoeve van:
-
de actualisatie van de bestaande bodemgegevens en het voldoen aan nieuwe regelgeving;
-
de procedure voor de planontwikkeling
-
het bouwrijp maken inclusief grondverzet en de aanleg van infrastructuur;
-
de transactie van percelen;
-
het bouwen van woningen c.q. verblijfsbebouwingen.
Locatie Spoortheater
Op de locatie van het Spoortheater aan de Parallelweg was eerder op het achterterrein een transportbedrijf gevestigd enop 3 deellocaties een bodemverontreiniging. De bodem is gesaneerd waarbij de verontreinigde grond is ontgraven en afgevoerd en het verontreinigde grondwater is weggepompt. Tevens is een ondergrondse dieselolietank van 12.000 liter verwijderd (inclusief vulpunt, ontluchtingsleiding en de beide pompzuilen). Uit het evaluatierapport bleek dat de sanering volledig is uitgevoerd. De provinice heeft ingestemd met de eindresultaten en conclusie dat het project wordt beschouwd als gesaneerde locatie.
OVERIGE BEKENDE ONDERZOEKSGEGEVENS
In alle overige binnen de plangrenzen uitgevoerde en bekende bodemonderzoeken zijn geen significante bodemverontreinigingen aangetoond (zie separate bijlage overzicht bodemonderzoeken).